Trådantenner med traps.

22.09.2013 15:33

Här kommer lite matnyttigt om trådantenner med spärrkretsar (traps). Antenner med traps blir betydligt kortare än fullstora varianter. Traps av koaxialkabel är lätta att bygga och räkna ut med hjälp av programmet som du kan...

hämta hem här.VE6YP Du hittar Tonys program under download.  Skulle det inte funka så kan du söka på Google. Programmet finns.

Hela idén till att bygga antenner av denna typ fick jag från QTC nr 7-8 2010 där en förträfflig artikel om två olika byggen av vertikaler med spärrkretsar fanns.
Traps byggs ju för att arbeta vid en resonant frekvens, men för att få antennen mer bredbandig gör man trapsen resonanta utanför bandet. Ex. en spärrkrets för 40m kan ligga på 5 MHz. Visst, du kan lägga den på bandet men får då en smalare antenn. I vissa fall väldigt smal. Dämpning? Javisst, någon DB får du räkna med. Marginellt mer för den bredbandiga varianten.

Så här tillverkar jag trapsen.

Spärrkretsarna på bilden är till en dipol jag byggt för 17 - 80 mb.

Läs programmets hjälpsidor, det är få men väldigt bra. Där står vilka värden som är optimala och styrs bl.a. av spoldiametern.

Jag har använt en tunn koax av typen RG174, den tål gott och väl mer än 200 W. Den har isolering av teflon och tål mycket värme vid lödningarna. Skall du köra 1000 W bör det vara RG58. Vid ännu högre effekter är nog RG213 och 2,5 kvmm kabel lämplig. Värden på koax kabeln kan du hitta hos leverantören eller på internet. I regel står beteckningen tryckt på kabeln.

Till mina byggen har jag använt 0,75 kvmm. kabel av den lite mjukare sorten. Klarar qrp och upp till 100 W.

Jordplantraps vertikalDenna bild föreställer en trap av två på jordplanet till en 3 bands vertikal för 20, 30 och 40mb. Den är lindad med RG58 och fixerad med smältlim och vulktape. Kabel 1,5 kvmm RK. Grunden till denna antenn finns beskriven i QTC nr 7-8 2010.

 

Dipol traps

Bötjan på en trap.Dessa traps är till en 5 bands dipol jag experimenterat fram med hjälp av trap programmet och lite instrument.
Till vänster 4 av de fem spolarna och till höger ser du förberedelserna till lindningen.

 

 

.

Koaxtrap i genomskärning.

 

 

Bilden här visar en sprängskiss på en typisk koaxialtrap

Man ser tydligt hur delarna sammanlöds samt vad

som menas med spolformens diameter och spolformens längd kontra spolens längd. Det behövs utymme för att göra dragavlastning och infästning för antenntråden. Där mittledare och antenntråd sätts samman använder jag krympslang som isolering.

 

 

 

 

 

Schema koaxtrap

 

 

 

Den schematiska bilden av en koaxial trap blir då såhär.