SMFF Lördag 8/4 2011

22.09.2013 16:54

Denna dag började jag i Nåntuna Lund, smff 1491.  Den ligger nära klubblokalen så jag tog apostlahästarna till hasselsnåren. På vägen dit såg jag tydliga spår av vinterns umbäranden, hargnag på alla småbuskar längs cykelstigen en viss sträcka. 

Hargnag


Framme efter en lugn kvart, hittade en passande ek som höjde sig över hasselsnåren, hackspetten höll låda hela tiden jag var här. 

Jag satt länge och ropade i tomma intet, fick totalt 2 qso,n härifrån. Antenn var nu en 1/4 våg för 80m med motvikt. Radio IC703 10w.

I den här lunden finns en historisk känsla då Carolus Linéaus (Carl von Linné) här vallade sina studenter i botanikens hemligheter. Det lär då ha varit betesmarker.

vår
vinter blåsippa
utrustning blåsippor

 


Jag gick tillbaka till klubben och tog en fika och mackor. Fortsatte sedan till Kungshamn-Morga smff-1461.  Det tog ca 20 minuter att se ut vilket träd jag skulle hänga upp dipolen i och montera utrustningen. Jag fick totalt 12  qso.n här. Parkörde med SM5NVF/P som körde från Skattmansöådalen, smff 1500.  

Kungshamn Morga är ett stort reservat på 629 hektar. Det ingår även i Natura 2000. Det är ett långsträckt område med västra sidan mot Mälarviken Ekoln med 3 olika badstränder rikligt frekventerade sommartid.