QRP och PEDESTRIAN MOBILE

22.09.2013 17:33

Uppsala 2011 03 05

Så fick jag då ändan ur vagnen och kom till skott med att rigga min ryggsäck jag tidigare preparerat för att kunna köra pedestrian mobile. Antennen fick jag montera utomhus då den blir otymplig att manövrera inomhus. Rig är IC703 med lämpligt batteri och manöverenheten monterad i midjebältet.

Antennen består av en gammal 40MHz pinne som jag strippat på gammal lindning och lagt på ny avstämt för 15m. För att få fler band satte jag på en teleskopvippa överst, så nu går även 17 och 20m. GF pinnen är 150cm och teleskopen 130cm med bottenfjäder. Jordplan är en 3m lång släpande tråd. Jag har stor nytta av min nätverksanalysator som även analyserar antenner. Den finns hos Funk Amateur (FA-NWT)

Efter att allt riggats och kommit i position på ryggen kollade jag utomhustemp. +1C och blåsigt men soligt. Ropade några cq,n men hör många cq då en test just börjat. Trots testen fick jag snart kontakt med en fransman, F8DRE Jozef i Boissy (kl 11.19 gmt) han gav mig 57-8 och jag returnerade en god 59 rapport. Jag fick naturligtvis berätta om utrustningen. HI

Efter många cq kom kylan in till benen så jag gick in och tog en god kopp té.

Miitt första PM qso