QRP aktivitet på rookie fieldday 2011

22.09.2013 17:34

Hmm, funkar verkligen den där lilla rockringen som antenn? Ja det var bara en av frågorna som ställdes när deltagarna såg min magnetiska
loop a´la Alexandre Grimberg. Beskrivning finns på antennsidan, det intressanta i dag var att se om det gick att få någon kontakt.
Så på´n bara, gjorde sedvanlig avstämning av antennen och slängde iväg några cq och se det gick, den gode M6MMM/qrp gjorde oss den äran.
Han gav mig rapporten 58 och jag levererade 55 tillbaka. Han körde 10W och en vertikal mot mina 10W och magnetic loop. Även tidigare kontakter med denna antenn och en FT817 har givit goda kontakter över Europa bl.a. Tyskland, Moskvaområdet, Vitryssland, Holland. Med den BC vridkonding jag har i antennen tål den max 10W. Med en glesare sk. butterfly konding kan man gott lägga på 100W. Kostnadsfråga.

Vi körde även en del qso-n med en IC7200 ~10W och Windom antenn på 80m SMFF. Bredvid fanns flera "högeffektare" som gav anledning till fikaraster och korvgrillning. 

Dagen blev skön och avkopplande, vädret var grått men mycket lite vind och en temperatur på runt 10C. Det hela gav flera mersmak på fortsatta utflykter.

x Lyssnar dags
Här sitter SM5MEK med lurar och lurar.
Prov av magnetisk loop med blivande långseglare stående. 
Det kan inte vara lätt att vara nybörjare och råka ut för en pileup.
 
En unik bild som visar SM5DGA med mikrofon i handen, annars kör han endast CW.