Prov av magnetic loop 2 dagar

22.09.2013 17:37

Prov av magnetisk loop ansluten till FT817 med 5W uteffekt och 0,5W..

Måndagen den 14/11 2011 hade jag lite resttid på eftermiddagen. Jag laddade fordonet med den magnetiska loopen och FT817 med tillbehör. Kylaren riktades mot Mälarfjärden Ekoln, närmare bestämt ångbåtsbryggan vid Skarholmen. I hamnen var det nu nästan helt tomt på båtar. 
På bryggan var det redan en man som metade Abborre med viss framgång. Han kunde varken Svenska eller Engelska så inget blev sagt.
Jag monterade utrustningen och började lyssna runt på 20 meters bandet. Det var en hel del starka stationer och några "piler" där jag bara hörde jägarna. Jag stämde av loopen till min. SWR och började ropa. Inget svar, så jag böt taktik och svarade de som ropade cq, och se genast fick jag svar från en 
ryss från Moskva  RK3DXW som körde qrp 5W, kul båda 5W men jag gav honom 2 s sämre signal från hans vertikal. Därefter fångade jag en Engelsman M0JWK från Birmingham rapport från honom 58. Kopplade om till CW och fick genast en ny engelsman från Crawley som även han var lågeffekt med 20W och vertikal med signalrapporter 559 - 559.

Dag 2. Tisdagen den 15/11 2011. Anden föll över mig att göra lite prov även i dag, det var ju så soligt och fint temp +5C.
Utrustningen riggades upp på bänken vid parkeringen Nåntunastugan. Enklast är ju att fortsätta på 20m men antennen fick stämmas av på nytt. Den hade inte samma resonanspunkt här som i går på bryggan. Avstämd och klar, nu med uteffekten 0,5W  gjorde jag några cq på 14.060 men inga svar. Helt tyst, så jag lyssnade runt lite. Så plötsligt hörde jag flera qrp stationer som ropade cq. Jag svarade på en Ryss men en Tysk station svarade mig iställetLaughing, hmmm, nå jag körde honom i rejält med qrm från andra stationer. DF9RC fick 539 här och gav 529. sedan gled jag upp liiiite i frekvens så hittade jag ryssen igen och svarade honom. Nu gick det bättre, inga qrm, bara lite qsb men qso,t gick bra, 559 i båda riktningarna. Dima RN4NZ i Kirov hackade på svenska den rackaren, riktigt bra dessutom.

Detta var vad jag körde innan kylan kom i solnedgången och föste in mig. 

Video från proven nu på U-tube.

Tanks to G4AKC Dave GQrp member for the translation below.

 

Testing of the magnetic loop connected to the FT817 with 5W output and 0,5W.

Testing of the magnetic loop connected to the FT817 with 5W output and 0,5W.
Monday, 14/11 in 2011, I had some spare time in the afternoon. I loaded my car with the magnetic loop and FT817 with accessories.
I set off to Mälar-bay Ekoln, specifically the steamboat pier at Skarholmen. In the harbour, it was now almost completely empty of boats. (In Winter-time boats are on the shore)
On the pier there was a man fishing for bass with some success. He could not speak Swedish or English so nothing was said.
I installed the equipment and started listening around the 20 meter band.
There was a lot of strong signals and some "pile-ups" and I listened to the DX hunters.
I was tuning the loop for a minimum VSWR and started to call, but no response, so I changed the tactics and answered those who called CQ, and see at once I got responses from a Russian from Moscow in the shape of RK3DXW who also ran QRP 5W, very good fun but I gave him 2's units poorer signal from his vertical.
Then I contacted an Englishman from Birmingham M0JWK with a report from him of 58.
I switched to CW and immediately got a new Englishman from Crawley who was also low power of 20W and vertical with signal reports 559-559.

On day 2. Tuesday, 15/11 2011.
With new found enthusiasm I decide to do more tests,today,it was very sunny and nice temperature of +5 C.
The equipment was rigged up on the bench by the parking at Nåntuna cottage, the home of Uppsala Radio club.
I needed to continue on 20m but when the antenna was checked again, it did not have the same resonance point on the VSWR bridge, so it needed re-tuning. Tuned and ready, now with 0.5 W output power, I made some cq at 14,060 but no answers.
Completely silent, so I listened around a bit. Then suddenly I heard a number of QRP stations that called cq. I responded to a Russian but a German station answered me instead his call was DF9RC and I received 539 from him and gave him 529.
I then I slid up a little in frequency, I found the Russian again and answered to him, no QRM, just a little QSB but the QSO went well, 559 in both directions his callsign was RN4NZ(Dima)in Kirov.

Finally I drove home before the cold came at sunset.

Video from testing now on U-tube.