PIC keyer, minnes keyer.

22.09.2013 18:01

PIC keyer ver. 2

Varför inte en 3 minnes keyer med låg strömförbrukning och få komponenter till portabeljobben.

Den här konstruktionen verkade passa min skrala kassa. Den består aven PIC krets och några få kring komponenter. Kretsen är det dyraste, runt 40 Kr. Sedan tillkommer potar och tryck knappar samt en låda. Jag gör två varianter. En med "kniv" och uttag för manipulator. Kan bli att jag matar den med en stor knappcell. den behöver inte mer. Den andra gör jag i en kulodosa med programknapparna ovanpå. 
Det man behöver mer är en god vän som kan ladda in programmet i kretsen. Såvida man inte kan själv. Programmet finns gratis på nätet. Även kretslösning finns på samma adress på nätet.
Jag byggde mina på veroboard med 3 håls öar.  Konstruktionen ännu ej klar men det ser bra ut, liten till storleken så jag kan nog göra en tredje och sätta på manipulatorn med en skyddande kapsling.

Ska du använda den till moderna riggar med endast + polarisation på nycklingen kan två trissor med tillhörande komponenter tas bort den ena är för + nycling och de två andra för - nyckling. Se orginalhandlingarna.

minneskeyer med kniv.
   

Adress till konstruktören 

https://w7qc.com/w7qc/pickeyer2.aspx

PIC keyer ver2.pdf (757,4 kB)