PÅ Tour Maj 2011 Roslagen.

22.09.2013 16:59

Så har jag då varit på en rundresa i Roslagens famn några dagar. Radiomässigt blev det sisådär, det var faktiskt total blackout på vissa ställen, ett problem som även försvaret och räddningsverket har i detta område. Ingen kan med säkerhet säga varför det är som det är.

Naturmässigt en fin resa med lummiga gammelskogar och karga stentorg samt steniga kustremsor. Fågellivet i kustområdet är rikt så här års. Speciellt kul var att se Ejder, både guding och åda med små ungar. Strandskatan gjorde sig påmind med sitt klingande skrän. Olika måsarter lade tonen för bakgrundsmusiken i denna "naturfilm". Även den mänskliga naturen var vårvänlig, det vinkades glatt när man passerade över gårdsplanen på den enskilda vägen. Ingen jakt med högaffel här inte. Annars kan ju Rospiggen vara  känd för lite kärv och tvär stil, men det var nog förr det. Nu lever de på oss turister, så jaga inte bort inkomsten tycks gälla. 

Fisket var för många här den viktigaste inkomsten, i dag är det ett fåtal förunnat att kunna leva småskaligt på fiske. Det ger mer med fisketurer och sälsafari, även stuguthyrning är en lukrativ aktivitet. De gamla fiskelägren har mest blivit stugområden för välbärgade. Även båthusen har på många ställen byggts om till fina boenden dock med plats för båten i "hallen".

Jag har funnit mitt smultronställe i detta område strax norr om Östhammar ut mot yttersta öraden. Sundsveden är namnet och består av en liten skyddad hamn för diverse båtar, mest fritidsbåtar men även arbetsbåtar och fiskebåtar finns här. Inga båthus används som sommarboende utan som just båthus förvisso, vissa med drängstuga inbyggd. Här finns även några stugor för korttidsuthyrning och ordnade platser för säsongsuppställning av husvagnar. Allt ordat så det ena inte stör det andra. Länst ut på denna lilla halvö finns en gemensam bastu med öppen toa och soptunnor. Bra med tanke på alla dagbesökare som stövar kring här på jakt efter bästa fiskeplatsen. Jag brukar smyga mig in i området och parkera lite undanskymt, då får man vara ifred för nyfikna. 

Vid denna tur stog jag vid bastun, nära favoritklippan bakom bastun. Här har min största fångst på en dag ca 6 timmar varit ca 25 liter strömming, 3 hinkar. 
Den här gången fick jag "bara" ca 2Kg strömming och en 300g Abborre. Magert på 12 timmars fiske. Känner av det lite i den otränade kastarmen. Har nu ätit lite stekta filéer och skall röka några, det är mer än gott det, skyndar jag mig tillräckligt långsamt så får jag nog ihop lite surströmming...,  mmmmums.

 

Ejderlyft Kustremsan Sikhjälma fiskeläge
Strandnära skog. Fyren på Marskär utanför Sikhjälma. Kullerstenstrand, större fält som spolats rent av havet genom årtusenden.