Livet som qrp operatör.(Updated)

22.09.2013 17:35

QRP kan nog till viss del anses vara en livsstil. För många betyder det även hembyggen och experiment, i vissa fall att uppfinna hjulet igen. HI
För mig är det en  blandning av mitt tekniska intresse med både elektronik och mekanik. Dessutom tillkommer inblandningen av friluftsliv.  Den avkoppling man får när man traskar ut i naturen och söker störningsfri miljö för att få ut så mycket som möjligt av signalerna i mottagaren. Sitta där under granen och lyssna till naturens ljud  samtidigt som man inmundigar medhavda matvaror. I sanning qrp, jag utvecklar ju i detta läge låg effekt.

Den sista tiden har varit ett rejält uppsving i konditionerna på kortvåg och VHF. Härförleden körde jag min sjätte kontinent med 10W SSB, det blev den svårfångade Oceanien. Det har vid flertalet tillfällen varit lätt att få konakt med Nord Amerika med så lite som 5W SSB. 
Nu börjar det bli dags att vidga vyerna och mer aktivt prova de mer udda antennerna jag har. En magnetic loop som jag byggt har vid några få prov visat sig ge kontakter på bra distanser kontra effekt. Jag har inte tillgång till havsvatten så jag får väl nöja mig med sjön Mälarens stränder och vatten som en bas. En hembyggd Buddipole har inte heller fullt ut fått visa vad den kan. Lite mer CW kanske, 0,5W CW går ju fram betydligt bättre än SSB. 

Under de kalla vintermånaderna kan man här på 59,8N 18,?Ö ägna sig åt värmande aktiviteter vid lödpennan. Internet är ju fullt av byggförslag.

Lets try it on English or some like it..

QRP can probably to some extent be regarded as a lifestyle. For many, it also meanshome-built and experimentalin some cases to re-invent the wheel again. HI
For me it is a mixture of my technical interest with both electronics and mechanics.Then there is the mixture of outdoor activitiesThe relaxation you get when you trudgeout into the countryside and looking for qrm-free environment in order to get as much as possible of the signals in the receiver. Sit there under the tree and listen to the sounds of nature while joining ingested foodIn truth, QRPI develop course in this mode low power.

The last time has been a huge surge in propagation of short wave and VHFFor this trail, I drove my sixth continent with 10W SSBit was the elusive Pacific. It has several times been easy to get contact in North America with as little as 5W SSB.
Now it's time to broaden horizons and more active try the more unusual antennas I have. A magnetic loop that I built has a few samples shown to provide contacts at great distances versus powerI do not have access to seawater, so I'll content myself with Lake Mälaren beaches and water as a baseA self-made Buddipole has not fully got to show what it canA little more maybe CW0.5 W CW is of course up much better than SSB.

During the cold winter months can be here at 59.8 N 18,? E engage in a warming activities at the soldering ironInternet is full of construction proposals.

 

Bilden nedan:Typiska skogsfåglar som slåss om hönan.
Forestbirds fighting about the hen.