Förkortad vertikal för 80m.

22.09.2013 11:24

Den här antennen är ett experiment tänkt att monteras på en 12m teleskopmast i glasfiber. Den blir teoretiskt totalt nästan 12m med spolen.

Här är de data som finns på antennen.
Tråddiam 2mm 
Spol längd 50mm 
Spoltråd 0.50mm 
Spolvarv 63n  
Spoldiam. 32 mm  
Avstånd spole - topp =25% = 3m. 
Självresonans spole 15,21 MHz 
Spolens Q-värde 207 
Strålningsresistans 19,94 Ohm 
Matningsresistans 29,83 Ohm 
Strålningseff. 66,82 % av 1/4 vågs vertikal. 
Efektivitet 66,82 % av en 1/4 vågs vertikal 
Förlust 1,2 db mot en 1/4 vågs vertikal 

anslutning

toppfäste

 

 

Antennen består av 2,5kvmm tråd men du kan nog även använda 1,5 eller 0,75 kvmm. Spolstommen är av 32mm vitt avloppsrör. I toppen på antenntråden har jag fäst en ringkabelsko för infästning av hisslina eller trä över spetsen på GF masten. I botten på kabeln sitter en koaxkontakt för PL259 fastlödd. Jordkablarna på 6m fästs till kontakten via en koppling bestående av en bult med vingmutter och liten jordfläta som sitter i en batterikontakt modell mindre att fästas runt koaxkontakten.

Efter inmätning och prov gjorde jag en fast jordanslutning av en remsa kopparplåt som anpassades så den klämmer sig fast runt koaxkontaktens bakände. Koaxkontakten är av enhålsmodell. Klämman skruvas samman med en M4 skruv med låsmutter. Därefter ytterligare en slät mutter och en vingmutter för infästning av jordlinorna. 

Inmätningen visade att antennen var knappt 5 dm för lång för ssb delen. För resonans vid cw delen fick jag kapa toppen ca 1 dm, men för ssb delen ytterligare 4 dm. Detta kan variera beroende på jordmån och kabeltyp antennen är byggd av. Efter intrimning täckte den antingen hela cw delen eller hela sb delen. Du får välja om den skall resonera på cw eller ssb. Ungefär 1:1 mellan 3735 och 3765. Med tuner kunde jag få bra swr på alla hf band. Perfekt, matningen ligger nu drygt ca en halv meter över mark. Det blir lättjobbat.
Provet jag gjorde gav signalrapport 59 i båda riktningarna mellan två portabelstationer. Jag satt i JO89ut Nåntuna Uppsala och motstationen var en intet ont anande SMFFoperatör SM6CJJ/P vid Torsängen (JO68no) Lidköping, Västra Götalands län. Han undrade väl vad det var fören konstiger typ som körde portabelt och inte satt i ett reservat. Min uteffekt var hisnande 10W.