Aktivering av SMFF1479 Norra Lunsen.

22.09.2013 16:54

Så var det då dags, att börja aktivera Svenska SMFF objekt. Denna den första dagen körde jag bara ett reservat, det blev totalt 10 qso,n. Åkte direkt från jobbet till klubben och lastade den lätta utrustningen. Jag valde en plats som heter Plantskolan, den ligger i JO89ut och reservatet Norra Lunsen. Det är ett stort reservat så det brukar inte bli trångt, HI.

Infotavla
mastfäste

Reservatet består på västra sidan av svallängar från tiden då havet låg på. Växtligheten är blandad med gammelskog och vuxna plantager av tall mest. Geologiskt är det väldigt växlande med myrmarker och klipphällar, myrskog och storskog samt i östra änden mot järnvägen en del odlingsmark. Linné trivdes i dessa marker.

Radiotrafiken var sisådär, tror det var en del statiskt brus från det regn som kom i början, på 40m var det till och med en tysk som svarade trots min svenska dialekt. Han fick inte vara med. Även en finsk amatör undrade vad det var för något.

Jag körde med IC703 och min hembyggda koaxtrap dipol för 80 - 17m.

 

På slutet kom en husbil upp till planen och efter en stund fick jag en störning på 59 som inte gav sig så jag lade av och åkte hem för en fredagspizza istället.